Friday, August 23, 2013

raya 2013

Assalamualaikum =)



lambatnya nak buat post raya wuhuhu. raya dah nak habis dah pun kan =) kita sibuk la tak sempat nak buka laptop pun. sekarang ni tengah praktikum. hari-hari pening nak fikir pasal lesson plan, bila pensyarah nak observe, yang paling pening fikir budak yang tak pernah terkawal walaupun dah sogok dengan hadiah. penat rr macam ni. lagi sebulan nak habis. lambat lagi :(

wuwuwu. takpe takpe lupakan kejap pasal kerja. sekarang kan hari minggu. jadi kita berjimba sekejap hilangkan stres dengan meng-hapdate blog yang dah lama aku tak jenguk hihihi. 

sekarang sambung balik cerita raya. tahun ni Alhamdulillah la sempat jugak aku berpuasa seminggu kat rumah. raya pun seminggu kat rumah. syiok sikit la sebab tahun-tahun sebelum ni cuti sekejap je. 

untuk raya tahun ni memang kami adik beradik paling gigih buat kuih raya sebab semua bercuti kat rumah. takdalah semua pun. tinggal kami adik beradik yang single ni jelah. tambah abang aku sorang yang eksiden hari tu, jadilah meriah sikit family aku =)



antara kuih yang kami buat. kuih ni kakak aku yang number 2 punya resepi. dia la yang gigih sangat nak buat kuih buah pinggang ni. tapi takda ghupe buah pinggang pun sebab acuan buah pinggang tak ada kat rumah muehehe.



kuih buah pinggang lepas dibakar.



yang ni sebelum jadi almond london betul-betul sebab tak bubuh coklat lagi. lawak pulak bila ingat balik time buat kuih ni haritu sebab aku mintak resepi dekat kakak aku. pastu dia pulak bagi resepi yang tak ada ukuran betul-betul. lepas aku main campak-campak semua bahan last-last hasil yang pertama rasa terlalu manis+ keras. lepas tu terpaksa buang sebab manis tahap cipan :p lepas tu aku try buat lagi tapi hasilnya keras tahap baling kat dinding pun tak pecah. last last buang lagi. tapi hasil yang ke3 lepas aku dengan kakak aku alter dia punya adunan baru jadi betul-betul =)

sekarang ni kalau orang tanya aku resepi kuih almond landon InsyaAllah aku boleh cakap on the spot sebab punya hazab nak buat baru berjaya. 



ini kuih suji yang belum dibakar. resepinya aku dengan kakak aku tengok dekat majalah lepas tu kami main campak-campak bahan sebab dekat resepi tak ada ukuran yang betul.

tahun ni banyak jugak la kuih raya yang kami buat sebab tenaga kerja ramai kat rumah. abang aku yang tak pernah-pernah lekat kat rumah tu pun rajin nak menolong. yelah, sebab eksiden tak boleh jalan kan. kalau tak jangan harap nak masuk dapur dengan kami yang gugirls ni kikiki.



petang sebelum raya. wajib bakar lemang. tahun ni abang-abang ipar aku yang incharge sebab sorang abang aku raya  kat rumah mertua. sorang lagi abang tengah sakit. ayah aku pulak dah penat cari kayu api cari buluh semua. so tinggal abang ipar jelah yang boleh buat kerja ni. kami yang pompuan kat dapur buat kuih raya.



abang ipar lagi sorang. 

ok la lemang tahun ni walaupun keras sikit sebab tak cukup santan. tapi dah ada la improvement dari yang sebelum ni hikhikhik. tetiap kali raya ayah aku akan ajar depa bakar lemang. harap-harap lemang tahun depan lagi sedap la ek abang-abang ipar sekalian. kalau ada rezeki tahun depan bertambah lagi sorang menantu lelaki yang boleh tolong ayah aku bakar lemang wehehe.



hai! cuba teka jantina saya? tahun ni first time saya raya sebab tahun sebelum ni saya tak wujud lagi (*_*)



family kakak number dua. yang dah kawen kakak aku sorang ni jelah yang beraya dengan kami. yang lain semua kat rumah mertua depa. tak suka tau :(



sesi menayang perut baru lepas makan lemang. ni jelah gambar raya yang aku ada sebab tahun ni tak sempat nak ambil gambar family. macam mana nak ambil, lepas je sembahyang raya terus orang start datang rumah sampai petang. bila dah petang malas dah la nak bergambar bagai. sedih3x



budak budak ni jelah beraya sakan. tak sempat apa dah tukar baju lain. aku ni hari raya pertama memang duduk rumah jela. raya ke2 pun duduk rumah jugak. raya ke3 aku pergi merantau jauh mihihihi.




menu wajib bila raya. lemang + rendang daging 



yang ini pun menu wajib jugak. laksa kedah. kalau nak makan laksa, aku suka letak kicap sekali. lepas tu nak lagi kaw aku tambah sekali dengan petai mentah. perghhh memang superb la rasa dia. orang kampung, memang pelik sikit hahaha. aku memang suka makan petai pun. so??? banyak khasiat ape makan petai. muehehe

kalau nak resepi laksa kedah. aku dah pernah buat tutorial kat sini 

ok bye. sekian entri yang carca merba pasal raya 2013. selamat hari raya maaf zahir batin dari kami bertiga =)

kalau nak baca pasal raya 2012 tengok ah kat sini 

1 comment:

P#eoniX said...

selamat hari raya aidilfitri...heheheh...

kami

Daisypath Anniversary tickers

i love my blog

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers