Wednesday, October 5, 2011

hukum hudud. aku memang sensitif bila dengar pasal isu ni

Assalamualaikum =)


dah baca satu2 komen artis2 ni????

ASTAQFIRULLAH3x. aku ni memang tak layak nak komen banyak2 tapi sebagai manusia yang memang dilahirkan dalam agama islam. aku pun dapat pendidikan agama sejak dari kecil lagi. memang dah boleh fikir pasal semua ni. serius aku geram sangat bila baca komen ni artis2 ni. aku malas nak cakap banyak2 tapi fikr lah sendiri. negara kita ni diperintah oleh orang islam. kenapa susah sangat nak ikut undang2 islam. satu lagi yang dok takut sangat nak jalankan hukum hudud ni kenapa??? hangpa ada buat salah ka??? so, kalau rasa diri tak bersalah tak payah la nak takut sangat dengan hukum hudud ni. :)


Hukum Allah

  • Dari Al-Quran dan Al-Sunnah
  • Diturunkan tidak mengikut perkembangan manusia, tetapi ia membimbing manusia
  • Terpelihara dari kepentingan-kepentingan individu
  • Tetap dan tidak berubah
  • sesuai digunakan sepanjang zaman


Hukum Manusia

  • Diciptakan oleh manusia dan pemerintah
  • Bersumberkan akal dan nafsu
  • dicipta mengikut perkembangan manusia dan kehendak manusia
  • Mempunyai sifat memihak atau terpengaruh oleh hawa nafsu
  • Sering berubah-ubah

 aku memang tak layak nak cakap pasal agama. sebab aku bukanla orang yang arif sangat. tapi kalau benda macam ni kita tak boleh nak fikir. memang parah!
enot2.

3 comments:

Niesa itu sy. said...

salam. sbnrnya malaysia bukan negara islam. tapi islam hanya agama perseketuan. just wanna share :)

SaRaa said...

As salam. MasyaAllah. Semoga Allah beri petunjuk kpd mereka.

Miss A said...

hurmm taktau nk ckp ape babe.hye awk <3

kami

Daisypath Anniversary tickers

i love my blog

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers