Thursday, July 21, 2011

Tips: cara berjimat buat para pelajar

Assalamualaikum =)

Duit yang pergi bagaikan air hujan. tiap2 hari keluar tapi tak pernah masuk2. hohoho. betul tak?
duit kan. banyak mana pun memang tak pernah cukup. dapat sikit nak lagi. dapat lagi nak lagi. dan lagi. dan lagi. dan lagi. takkan habis2. waima elaun rm3800 satu sem yang aku dapat tu pon tak pernah cukup. memang tak cukup. hujung2 sem mula la buat suara2 manja kat PaMa. ngeh3

tapi kau jangan risau. meh sini aku nak kongsi sedikit tips macam mana aku berjimat sejak akhir2 ni.



tegok kat gambar atas tu. ada kau makan macam tu tiap2 hari? sekali makan je ngap 3 ketul ayam. best woh. sekali makan boleh kenyang sampai sampai esok. esoknya boleh la rotate benda yang sama. boleh buat tak? okeh aku tipu ja. sebenarnya ayam2 kat atas tu memang aku yang beli. bukan untuk aku sorang. tapi untuk 3 orang. maksudnya sorang seketul ayam. hehehe. 

opps. bukan aku belanja kawan2 aku tu. tapi kami gilir2 la. hari ni aku beli. esok Fiza beli. lusa Fira beli. dapat? maksudnya lagi dua hari aku tak payah kuar duit pun untuk makan. ayam tu seketul rm 2.30. kalau aku beli sehari 6 ketul ayam. campur sayur sikit. sehari dalam 14 engget la. tapi sebenarnya 14 engget tu untuk makan 3 hari tau. yelaa. kan lagi 2 hari orang lain pulak yang beli. 


ni untuk makan malam. aku jugak yang beli.

tapi jangan la tiru macam aku ni. beli ayam ja. tak pasal2 lemak pun berimbun kau. haha. ikan daaging pun perlu jugak. untuk sumber protien :)

oppps. lupa pulak nak cakap. takkan beli lauk jer kan. nasi nak amik mana pulak? mai nak habaq. sebenarnya nasi kami masak sendiri kat bilik. guna rice cooker. cer bayang. kalau kami tak buat macam ni sehari atleast 10hengget jugak melayang untuk nasi+lauk.untuk makan tengah hari dan malam la. tapi tu la. kami masak nasi ni pon secara haram je sebab kolej kami ni tak boleh bawak rice cooker. selagi tak kantoi selagi tu kami akan masak. muahahaha. pepandai la kan.


kasut baru beli. tak pakai lagi ni. nak pergi genting punya pasal

amacam? kau boleh tak terima cara penjimatan aku ni. ngeh3. tapi sebenarnya aku ni takla jimat sangat. memang bab makan boleh berjimat macam tu tapi bab lain jangan harap la. aku ni pulak memang spesis tak boleh tengok barang.apatah lagi bila tengok buah2 kat pasar ke. giant ke. memang tangan sentiasa gatai nak beli. hari biasa aku berjimat. hujung minggu aku perabih duit. tu jela keja aku. kikikiki. baik takyah jimat ye dak? 


1 comment:

Cik Ct said...

yummy!!.. bestnyerr lauk2 kt atas tue.. ngeE~

kami

Daisypath Anniversary tickers

i love my blog

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers