Wednesday, April 6, 2011

Taare Zameen Par

Assalamualaikum..



Asyik bercerita pasal movie je aku ni kan..macam dah tak da keja lain jer nak buat kan..hihihi..ada sebenarnya kerja tuh, tapi otak kita ni bukan boleh bekerja 24 jam so, kena ada jugak time nak rilex2..pernah tak korang tengok cerita Taare Zamen Par ? Ke aku jer yang memang ketinggalan zaman?? Sebab cerita ni dah lama sangat dah..aku jer yang baru tengok..maklumla kalau cerita2 Hindustan aku kureng sikit..tak suka sangat tengok orang menari segala..tapi bila dengar kawan2 aku kata cerita ni best, sedih..so, aku pun teringin la jugak nak tengok..
Bila dah tengok memang betol cakap kawan2 aku..sodeh gila ah..asyik lap air mata jer..kikikikiki..cerita ni pasal sorang budak laki yang ada masalah Dylexsia..dia takleh menulis dan membaca dengan baik..lepas tu ayah dia pulak asyik nak paksa bagi pandai macam abang dia tapi taktau apa masalah yang dia hidapi..dah tu siap hantar dia ke sekolah asrama lagi sebagai hukuman..nasib baik ada Aamir Khan yang memahami..ekekekekeke..
Memang best gila ah cerita ni sebab banyak moral value yang boleh diambil..tetambah lagi bakal cikgu macam aku ni..nak jadi cikgu jangan jagi cikgu yang pilih kasih yer, pastu abaikan murid yang bermasalah dalam kelas..satu lagi jangan terlalu cepat nak hukum murid yang tak buat kerja sekolah, yang tak dapat skor cemerlang dalam exam..sepatutnya cikgu tu kena tanya dulu apa masalah murid, pastu selesaikan dengan cara elok..bukan terus menghukum jer macam cerita ni..ciaaaaaaaaaan Ishaan asyik kena denda ja..hehehe..
kalau jadi ibu bapa pulak jangan asyik nak harapkan anak kita tu bijak semata2 pastu dapat ikut semua kehendak kita..sepatutnya kita kena sedar apa kelebihan dan kelemahan anak2..jangan paksa sesuatu yang anak2 memang takleh buat..biar anak yang tentukan apa yang dia nak jadi (asalkan benda2 yang elok la), ibu bapa pulak bagi la sokongan kat anak2..jangan kerana ego kita anak2 yang tersiksa.. J
contohnya lecturer aku cerita ada sorang budak ni dia minat bidang business tapi mak ayah dia suruh jadi doctor..last2 bila dah grad dia bagi ja ijazah tu kat mak ayah dia tapi dia tetap nak bidang business..jadi ibu2 bapa2 diluar sana awasilah pergerakan anak2 anda..hohohoho..tetibe plak
ok kesimpulannya aku suka sangat cerita ni sebab memang tersangat best..banyak moral value dan tak ada langsung unsur2 percintaan..selain tu boleh jugak ambil contoh sifat keibuan yang ada dalam cerita ni..pastu pulak abang dia yang penyayang..kalau yang belum tengok cepat2 download..hehehe

dah tamat :)

8 comments:

Amirah Hamzah said...

yup. memang best sangat. :)

kakrose said...

zaman akak sebaya nida suka layan movie hindus.laa ni tak lagi..takde masa.

kakyongnida said...

rr : jom tgk lagi,,ekekek

kakyon : time muda2 ni la boleh melayan..heheh

Ahtool Izzra said...

taare zaman par..best la cerita ne..sgt mmberi inspirasi

Amirah Hamzah said...

nida husna ---> ya. jom. hehehehe.

Miss AZ said...

tak penah tgk citer ni.. to selalunya citer hindustan mmg byk yg best.. n byk nilai moral :)

kakyongnida said...

izzra : memang,, macam 3 idiots jugak :)

Azah Rahaman said...

wowwwww

kami

Daisypath Anniversary tickers

i love my blog

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers